Zelf aan de slag als timmerman: zo pak je dat aan!

Zelf aan de slag als timmerman: zo pak je dat aan!

Ben je al jarenlang in dienst van een aannemer of timmerbedrijf en zou je graag wat meer zelfstandigheid hebben? Wil je je eigen uren in kunnen delen en ben je klaar voor een gehele nieuwe uitdaging? Start dan een eigen bedrijf en ga zelfstandig aan de slag als timmerman. Natuurlijk is dit best wel een hele grote stap en is het eerst belangrijk dat je voor jezelf bedenkt wat er nodig is om deze droom te realiseren. Starten als ZZP’er in de bouw komt met best wel wat haken en ogen. Het is belangrijk om over meerdere certificaten te beschikken en je hebt te maken met enorm veel concurrentie. Hoe pak je dit nu echt goed aan? Wij hebben het voor jou op een rijtje gezet.

Bedenk een weldoordacht plan

Voordat je start als ZZP’er is het belangrijk om een aantal dingen voor jezelf op een rijtje te zetten. Het is allereerst belangrijk dat je over inkomsten blijft beschikken. Als je in loondienst bent, loop je geen risico als er even geen werk is. Je blijft elke maand gewoon je loon ontvangen. Voordat je bedrijf echt succesvol wordt is het dan ook verstandig om te genieten van je opzegtermijn. Zo ben je in elk geval nog verzekerd van een maand loon en eventueel nog wat vakantiegeld om voorlopig mee te doen. Hierdoor heb je alle tijd om klanten te werven en opdrachten aan te nemen. Als ZZP’er is het tevens belangrijk om het risico op geen werk zoveel mogelijk te verkleinen. Zorg dat je na een grote opdracht altijd weer werk hebt. Dat doe je door regelmatig reclame voor je bedrijf te maken.

Reclame maken

Als timmerman heb je te maken met enorm veel concurrentie. Per stad heb je zo honderden mensen om uit te kiezen. Jij moet ervoor zorgen dat jouw bedrijf er met kop en schouders bovenuit steekt. Dit kan je doen door slim gebruik te maken van het internet. Zorg voor een goede website om zo professioneel mogelijk over te komen, daarnaast is het ook nog belangrijk dat deze website goed gevonden wordt. Hiervoor kan je extra hulp inschakelen van vakmensen op dit gebied. Laat bijvoorbeeld een Google Adwords campagne opzetten. Ook kan je adverteren op verschillende werksites om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Social media kanalen kunnen ook erg goed helpen om naamsbekendheid te krijgen. Zorg regelmatig voor speciale acties en kortingen, zodat jouw naam vaak gedeeld wordt.

Goede referenties scoren

Veel mensen bekijken eerst de referenties van bedrijven voordat ze besluiten ze in te huren voor een opdracht. Het is dan ook jouw taak om zoveel mogelijk goede referenties te scoren. Vraag aan tevreden klanten om een berichtje achter te laten op jouw webpagina of social media kanalen. Dat geeft gelijk dat stukje vertrouwen aan potentiële nieuwe klanten. Als je echt alles geprobeerd hebt om jouw website en bedrijf op de kaart te zetten, maar het aantal opdrachten vies tegenvalt, kan je ervoor kiezen om een deskundige in te schakelen. Er zijn verschillende specialisten op het gebied van zoekmachine optimalisatie. En geen zorgen dat dit je niks op gaat leveren en je uiteindelijk nog meer geld kwijt bent, want vaak geldt voor zoekmachine optimalisatie: no cure, no pay. Dat is nog eens een slimme manier van investeren!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *